Eski Teyp Kasetini Tamir Etmek

Written By blogyazari on 20 Ocak 2014 Pazartesi | 14:00

Bugün rica üzerine eski bir teyp kasetini tamir ettim.  Kasetin bant kısmı kopmuş, bu yüzden teyp ileri geri saramıyor haliyle.Eski teyp kasetleri hele bir yakınımızın sesi içinde kayıtlı ise oldukça değerlidir. Koleksiyon amacı ile biriktirilse dahi çalışan teyp kaseti eskiye dair bir anıdır, güzeldir.

Öncelikle "gençler bilmez" demek istiyorum :)  Bunu söyleyip yaşça belli bir büyüklükte olduğumu belirttiğime göre adım adım tamir sürecini anlatabilirim.

Gelelim, kaseti nasıl tamir ettiğime;

Teyp Kasetini Tamir Ederken Gerekecek Araç Gereçler;


Öncelikle araç gereçleri hazır etmeliyiz.Düz uçlu tornavida (set olsa daha iyi olur; böylece en uygun ucu bulabilirsiniz) , para bantı , düz temiz bir ortam (örneğin masa) ve son olarak sabır gerek.

Teyp Kaseti


  • Teyp kasetinin vidaları sökülür. 
  • Kasetin kabuğu (dış plastik) uygun şekilde ayrılır. Ayırım yaparken nazik ve dikkatli olmakta fayda var. Bu kabuklardan baskı süngeri üzerinde olan kısmı yere gelecek şekilde ayırım yapılmalı.
  • Sıra arızayı bulmakta; büyük ihtimal kasetin bantı bir yerinden kopmuştur. Bant tamamen yerine sarılı halde değilse, başıboş şekilde sargıdan kurtulmuş yerleri varsa bunları yine dikkatli bir şekilde sarmalı az bir uç bırakmalıyız. Manyetik bantın yeniden sargıdan kurtulmasını önlemek için sabitlemek gereklidir. Sabitlerken para bantı kullanabilirsiniz. Ancak manyetik yüzeylere gelmemesine önem vermeliyiz yoksa o kısımdaki manyetik yüzey banta yapışarak sökülebilir bu da bantın o kısımdaki kaydın silinmesi anlamına gelir. 
  • Her iki bant sarmalını da sabitledikten sonra uç uca tutturmak için bıraktığımız kısımları para bantı ile üst üste getirerek birbirine bantlıyoruz. Bantladığımız kısımların genişliği teyp kasetinin bantından çok çok geniş olmamalı ki kaset düzgün çalışabilsin.
  • Daha sonra birbine tutturduğumuz bantı kasetin köşelerindeki rulolara (kılavuz makaraları) ve baskı süngerinin bulunduğu yola uygun şekilde yerleştiriyoruz. 
  • Dikkatli bir şekilde kasetin diğer kabuğunu monte ediyoruz. Vidalarını yerleştirip sıkıyoruz.
  • Parmağımızla ya da çok bilinen bir yöntem olan kurşun kalem ile  kasetin besleme makarasın döndürerek manyetik bantın rahat hareket edip etmediğini kontrol ediyoruz. Rahatça yol alıyorsa sıkıntı yoktur eğer rahatça hareket etmiyorsa kaset teybe takılmamalıdır çünkü bu hareket kasetin tekrar bozulmasına belki de daha büyük sorunlara yol açabilir. Bu yüzden manyetik bant kasetin içinde rahat hareket edene kadar tamir işlemini sürdürmeliyiz.
  • Bu işlemler tamam ise kaseti teybe takarak dinleyebiliriz. Kolay gelsin. :) 
Not:Eski teyp kasetlerini tamir ederken karşılaşabileceğiniz olumsuzlukların sorumluluğu size aittir.Burada yazılanlar bilgi verme amaçlıdır.




22 yorum:

  1. merhaba, umarım hala buraya bakıyorsunuzdur.. mini ses kayıt cihazında çekilmiş anneannemin sesi olan bir kasetim var. fakat ses çok bozulmuş. uğultu halinde geliyor. düzeltilebilirmi acaba?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet profesyonel bir çalışma ile eski teyp kasetlerinde,ses kayıt cihazında kaydedilmiş kasetlerdeki seslerde iyileştirme sağlanabilir. Özel cihazlar ile ses dijital olarak bilgisayara aktarılır ve programlar vasıtası ile iyileştirmeler yapılabilir. Bunun için profesyonel ses düzenleme hizmeti almalısınız.

      Sil
    2. Teşekkürler.. önerebileceğiniz bir yer var mı acaba?

      Sil
    3. maalesef bizzat tanıdığım bir yer yok,internet üzerinden sizi bir yere yönlendirmek istemiyorum çünkü kötü hizmet almanız halinde referansı ben olmuş olacağım.Yerel radyolardan bilgi alabilirsiniz diye düşünüyorum.Çünkü kasetlerle çalışmanın getirdiği yılların birikimi var onlarda ve kasetten cdye geçerken tecrübe edinmiş olmalılar.

      Sil
  2. bozulmuş bir mini ses kasetim var. düzeltilebilirmi acaba?

    YanıtlaSil
  3. teşekkür ederim. önerebileceğiniz bir yer var mı?

    YanıtlaSil
  4. eski kasetleri dinlerken sesler boğuk geliyor , bunu düzeltmenin yolu varmıdır neler yapmalıyım abi ?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kaset dijital ortama aktarılıp sesler üzerinde oynama yapılabilir. Bir noktaya kadar iyileştirilebileceğini söyleyebiliriz. Fakat bu işlemleri işinin ehli,deneyimli insanlar yapmalı. Güzel sonuçları ancak ses mühendisliğinden anlayan profesyonel kişiler alabilir.

      Sil
    2. anladım efendim , peki bilgisayar üzerinde onarım yapabileceğim vede önerdiğiniz programlar varmıdır ?

      Sil
    3. Maalesef o kadar bilgim yok.

      Sil
  5. son bı sorum daha olcak abi , kaset kafalarının tozlanıp band tarafının etkısını düşürdüğünü biliyorum , bunun ıcın temızleme bı durumu olmaz mı ?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Nasıl temizlenir bilmiyorum. Çok dikkatli davranmak lazım, yoksa sesi daha da çok kaybedebiliriz.

      Sil
  6. cevaplarınız için çok teşekkürler , saygılarımla ..

    YanıtlaSil
  7. sevgili arkadaşlar ses programıyla kaseti müzik setinde çalıp bilgisayara kaydedin.Kaydederken müzik setinin çalan kısmını kolonyayla silin kayıtı en iyi çalan biçimde atyarlayın kasetin bir bölümünü ileri geri oynatın ses nasıl düzelirse öyle bırakın.ve kaydedin.Sonra tekrar kasete çekin.

    bir teyp kasetinin tamiri gibi band içindedir.dışını değiştirebilirsiniz

    YanıtlaSil
  8. Abi iyi gunler bizim aracta kasetcalar li radyo var gecen adaptor aldim taktim kaseti icinde biraz bekledi geri cikardi adaptordemi sorun var dedim kaset taktım ayni sekilde kaset biraz icinde bekledi geri cikti sikinti nedir abi pahaliya patlamsindan korkuyorum

    YanıtlaSil
  9. kaset teypin içine sıkıştı. nasıl çıkarabilirim? sağolun. iyi çalışmalar

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bantı koparmadan çıkarmaya çalışın. Bant koparsa yukarıda yazılanları uygulayabilirsiniz.

      Sil
  10. Peki kaset vidasızsa, kasete zarar vermeden ne şekilde açılıp kapatılabilir..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. o tip kasetleri net hatırlamıyorum,o tür kasetlerin tırnakları vardır büyük ihtimalle.Bir tornavida yardımı ile açılabilir diye düşünüyorum. Kaset tamiri yaparken dikkatli olun, banta geri dönülemez zararlar verebilirsiniz.

      Sil
  11. Merhaba
    Kasetlerin içindeki baskı keçesinin yedeğini nereden bulablirim acaba.

    YanıtlaSil
  12. Vidalı bir donör kaset bulup içindeki teyp bobinleri ona aktarılabilir.

    YanıtlaSil
  13. Mini dv kasetin şeridi tamamen dışarı çıktı ve bazı kısımları buruşmuş kurtarılabilir mi?

    YanıtlaSil